U poteškoće u razvoju spadaju: 1. oštećenje vida 2. oštećenje sluha 3. poremećaji u govorno glasovnoj komunikaciji i specifične poteškoće u učenje 4. tjelesni invaliditet 5. mentalna retardacija 6. autizam 7. teškoće u psihofizičkom razvoju 8. i poremećaji u ponašanju uvjetovani organskim faktorima ili psihopatološkim stanjem. Poremećaj u ponašanju je proces čiji je početak neevidentan i teško prepoznatljiv. Kako će se preventivno djelovati ovisi koliko rano će se poremećaj otkriti. Poremećaji u ponašanju su sva odstupanja u ponašanju bio-psiho-socijalne geneze koja ugrožavaju ili štetno djeluju na razvoj djeteta i utječu na njegovu okolinu. Mogu biti organski uvjetovani, a mogu nastati kao posljedica nepovoljnih životnih uvjeta, djelovanje okoline i sl. Kod osnovnoškolske djece možemo prepoznati različite aktivne i pasivne oblike PUP-a . Aktivni oblici su : - agresivnost - autoagresivnost - bježanje od kuće - bježanje iz škole - ne izvršavanje školskih obveza - druženje sa osobama asocijalnog ili antisocijalnog modela ponašanja, - skitanja, te eksperimentiranje ili uživanje sredstava ovisnosti Pasivni oblici su: - plašljivost - povučenost - plačljivost - sklonost subjektivnoj ili objektivnoj izoliranosti - izrazita nekomunikativnost - znatno izražena motorička mirnoća (slaba fizička pokretljivost, amimičnost lica) Pored toga moguće je zamijetiti još neke znakove prisutnosti problema: tikovi, grickanje noktiju, enureza i i sl. Poremećaje u ponašanju razlikujemo i po njihovom intenzitetu tj. učestalosti ponavljanja. Prema tome ih svrstavamo u tri razine: 1. odstupanje u ponašanju koja se zamjećuju kao izdvojeni simptomi samo povremeno i u različitim vremenskim intervalima. 2. poremećaji u ponašanju koji se učestalo ponavljaju i traju dulje vrijeme i čine elemente ukupnog modela neprihvatljivog ponašanja. 3. PUP koji su čvrsto fiksirani. U toj skupini su djeca ili maloljetnici koji se jave kao počinioci kaznenih dijela. Djeca s poremećajem prve i druge razine mogu se obuhvatiti tretmanom u školi dok za djecu iz treće razine primjeren je institucionalni tretman. Indikacije u školi su: školski neuspjeh, neizvršavanje školskih obveza, loš socio - ekonomski status obitelji, negativan status djeteta u školskoj sredini, među vršnjacima, maltretiranje od strane druge djece i sl. Prevencija poremećaja u ponašanju u našoj školi provode učitelji i stručni suradnici (defektolog, psiholog i pedagog). Prevencija se provodi kroz programe Prevencije društveno neprihvatljivog ponašanja djece i mladeži. Tim programom predviđa se rad na edukaciji učitelja kojim bi se osposobljavali za buduće nositelje programa te rad s učenicima kroz tri dijela i to: 1. rad na sebi ( razvoj samopoštovanja, pozitivne slike o sebi, samopouzdanja…) 2. razvoj socijalne svijesti (interpersonalno komuniciranje, razumijevanje, suosjećanje, tolerancija, odgovornost…) 3. razvijanje zdravih navika življenja. Osnovna ideja u radu je iskustveno učenje koje stvara osjećaj osobne kompetentnosti i samopouzdanja. Takvo učenje odvija se kroz pedagoške radionice. Važno je čim više učenika uključiti u sve oblike izvannastavnih aktivnosti u školi i izvan škole jer je time slobodno vrijeme učenika organizirano. U našoj školi djeluju i dvije grupe produženog stručnog postupka otvorene u suradnji s Domom za odgoj djece i mladeži Zagreb. Produženi stručni postupak je socio pedagoški tretman, odnosno poseban oblik preventivnog rada s djecom osnovnoškolske dobi kod kojih manifestiraju poremećaj u ponašanju. Cjelokupni tretman usmjeren je na što ranije otkrivanje bilo kojeg oblika poremećaja u ponašanju i učenju, a zatim saniranje veće iskazanih teškoća. Njihov rad provodi se kroz : - rad na sebi - rad na odnosu prema drugima - obrazovni dio - pravilno i potpuno korištenje slobodnog vremena - poticanje interesa i razvijanje navika Pedagog: Milka Dobrić, prof. |